تازه های عمران و معماری

تازه های عمران و معماری
بروزترین مطالب مهندسی عمران و معماری
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تازه های عمران و معماری و آدرس omrannews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

بتن ریزی فونداسیون:
 
بتن تـشکـيل شده از دانـه هـاي سنگي بـه اضافه ي سيمان وآب است. خمير سيمان کـه در واقـع مخلوط سيمان و آب مي باشد در اثر واکنش شيميايي سيمان و آب روند سخت شـدن را طـي مي کـنـد و در نتيجه دانه که شامل ماسه و شن يا سنگ شکسته مي باشد را به صورت توده ي سنگ مانندي به يکديگرمي چسباند که به بتن سخت شده معروف است . البته به آن سنگ مصنوعي نيز مي گويند .
دانه هاي سنگي عموما به دو گروه ريز و درشت تقسيم مي شوند . دانـه هـاي ريز از ماسه طبيعي يا کارخانه اي که اندازه ي ذرات آنها تا يک چهارم اينچ مي رسد تشکيل شده و دانه هاي درشت، دانه هايي هستند کـه روي الک شماره 16 باقي مي ماند .
همانطور که گفتيم خمير سيمان از مخلوط سيمان و آب تشکيل شده و چون به طور کامل اشباع نمي شود پس هوا نيز در آن وجود دارد .
خمير سيمان معمولا حدود 25 تا 40 درصد کـل حجم بتن را در بـر مي گيرد که حجم مطلق سيمان معمولا بين 7 تا 15 درصد و حجم آب از 14 تا 21 درصد است . مقدار هوا در بتن تا حدود 8 درصد حجم بتن تغيير مي کند که البته اين مقدار به اندازه درشت ترين دانه ها بستگي دارد.
از آنجا که دانه ها حدودا 60 تا 75 درصد بتن را شامـل مي شـود انتخاب آنها از اهميت ويژه اي برخوردار است . دانـه هـا بايد از موادي تشکيل يافته باشند که داراي مقاومت کافي بوده و در مقابل شرايط محيطي مقاوم بـاشـنـد . کيفيت بتن تا حد زيادي به کيفيت خمير سيمان بستگي دارد . در بتني که به طور صحيح ساخته مي شود هر يک از دانه هـا کاملا به خمير سيمان آغشته مي شود و تمامي فضاي موجود بين دانه ها کاملا با خمير سيمان پر مي شود. دانه هاي درشت بايد به حدي مصرف شـود کـه فضاي خالي در بتن ايـجـاد نکند . يعني مانع مخلوط شدن دانه هاي کوچکتر نشود و فضاي بين دانه هاي درشت را دانه هاي متوسط پر نمايند .
مصرف دانـه هـاي متوسط هم بايد به حدي باشد که جاي دانه هاي درشت را نگيرد . بتني کـه داراي دانه بندي متعادل باشد از مقاومت بالايي برخوردار خواهد بود .
مصرف دانـه هـاي ريز ، سيمان و آب هم بايد به حدي باشد که کاملا اطراف کليه ي دانه ها را آغشته نمايد و فضاي خالي دانه ها را بپوشاند. اگر مصرف دانه هاي ريز زياد باشد بتن معايب زير را پيدا خواهد نمود :
 
  • مقاومت فشاري بتن کم مي شود .
  • سيمان مصرفي مورد نياز بتن زياد خواهد شد .
  • بتن به آب زيادي احتياج خواهد داشت که بعد ازسخت شدن به صورت حباب هاي هوا در بتن باقي خواهد ماند .
علت اينکه مقاومت فشاري بتن کم مي شود دليل مستقيم با مصرف آب زياد و سيمان زياد دارد . چرا که هر کدام مقاومت فشاري بتن را به گونه اي کـه توضيح مي دهيم کم خواهد نمود .
ــ مصرف آب زياد : زيرا همانطور که گفته شد بعد از سخت شدن بتن ايجاد خلا در بتن مي نمايد و هرچه تخلخل بتن زياد باشد مقاومت آن کمترخواهد شد . ما در هنگام ساخت بتن به دنبال دستيابي بـه يـک جسم متراکم و تـوپـر هستيم . هنگام اضافه کردن آب بايد در نظر داشته باشيم کـه آب مصرفي در حدي باشد که بتن اولا براحتي جابجا شود يعني آب باعث لغزاندن دانه هاي سنگي روي همديگر شود و ثانياً آب مورد نياز جهت انجام فعاليت شيميايي و هيدراتاسيون سيمان فراهم گردد .
در زير برخي از مزاياي ناشي از کاهش آب در بتن را شرح مي دهيم :
  • افزايش مقاومت فشاري و خمشي
  • باعث افزايش قابليت آب بندي بتن مي گردد
  • افزايش مقاومت و پايداري بتن در مقابل عوامل جوي
  • چسبندگي بهتر بين ميلگرد و بتن
پس هر اندازه آب کمتري در بتن استفاده شود بتن مرغوب تري بدست مي آيد به شرط آنکه بتوان آنرا به طور صحيح مخلوط و متراکم نمود .
مصرف زياد سيمان در بتن : سيمان اگر با آب مخلوط شود فقط کار يک ماده ي چسباننده را انجام مي دهد. پس دانه هاي سنگي در بتن توسط سيمان به هم چسبانده مي شود. اين دانـه هاي سنگي هستند که بايد مقاومت کافي در مقابل عوامل مختلف را دارا باشند.
اگر جاي مواد سنگي را در بتن، مواد ديگري بگيرند طبيعتاً از مقاومت بتن کاسته مي شود . هنگامي که در ساخت بتن مقدار سيمان زياد بـاشـد جـاي دانـه هـاي سـنگـي را اشغال خواهـد کرد، در نتيجه مقاومت بتن را کـم خواهد کرد . در ثاني از لحاظ اقتصادي نيز مقرون به صرفه نخواهد بـود کـه مصرف سيمان را زياد نماييم زيرا هـزينـه ي تهيه ي دانـه هاي سنگي خيلي کمتر از هزينه ي تهيه ي سيمان خواهد بود.
مصرف زياد ماسه در بتن : تقريبا تـوضيح در اين بـاره مشابه توضيح مصرف زياد سيمان خواهد بـود.
مصرف سيمان در صورتي در بتن کـم خواهـد شد کـه سطح دانـه هايي کـه سيمان مي خواهد آنها را بـه همديگـر بچسباند کـم شود و اين نيز در صورتي ممکن خواهد بود که دانه بندي درشت تر باشد.
هرچه دانه هاي سنگي درشت تر باشد مصرف سيمان نيز لزوماً کمتر مي شود چراکه سطحي که سيمان مي خواهد دانه ها را به همديگـر بچسباند کمتر مي شود و هـرچـه مصرف ماسه در بتن زياد شود سطح جانبي دانـه هـاي بتن نسبت به حجم زياد شده و لذا بايد براي چسباندن آنها سيمان بيشتري مصرف نمود .
 
مخلوط کردن بتن:
مواد تشکيل دهنده ي بتن در ابتدا به طور جداگانه است که بايد براي ساختن با هم مخلوط شوند . ترتيب ترکیب اين مواد در هنگام ساخت، نقش مهمي در يکنواختي بتن دارد. بـا اين وجود با تغيير ترتيب اين مواد همچنان مي توان بتن خوبي توليد کرد .
زمـان افـزودن آب، تعداد دور کـل ديـگ مخلوط کـن، و سرعت دوران آن بايد کنترل شوند . عوامل مهم ديگر در اختلاط عبارتند از؛ اندازه هر پيمانه نسبت به اندازه ديـگ مخلوط کـن ، زمـان مخلوط کـردن ، پيمانه کـردن و اختلاط ، طراحي و شبکه بندي ديگ و تيغه هاي مخلوط کن .
بتني که تازه مخلوط مي شود بايد حالت نيمه پلاستيک و رواني داشته باشد . بـه گـونـه اي کـه بتوان آن را بـه راحتي شکل داد و در درون قالب قرار داد . بتن پلاستيک بتني است کـه قابليت خميري دارد و شکـل پـذيـري آن مـانند خمير خاک رس در صنعت سفالسازي است. در هنگام حمل نبايد جدايي اجزا از هـم صورت گيرد . وقتي کـه بتن سخت مي شود مخلوط يک نواختي از مواد متشکله بدست مي دهد.
 
اگر پيمانکار در بدست آوردن عيار بتن مثلا بتن 350 کوتاهي کرده باشـد و عيار کمتري بدست آورده باشد در صورتي که عيار بدست آمده 60 درصد عيار اصلي باشد بـا توجه بـه نوع پروژه دستور تخريب داده نمي شـود بـلکـه جريمه تعلق مي گيرد . ولي اگـر 60 درصـد جواب ندهد دستور تخريب داده خواهد شد . اين نكات در كتاب رواداري هاي مجاز كاملاً ذكر شده است. در صورتی که برای اجرای بتن ریزی فونداسیون از قالب های آجری استفاده شودريا، جهت جلو گيري از خورده شدن آب بتن به وسیله ی دیوار آجری، سطح داخلي آنها را که با بتن در تماس است با يک ورقه ي نايلون می پوشانند، به اين ترتيب از تماس مستقيم بتن بـا قـالـب آجـري جلو گيري می شود.
 
قبل از بتن ریزی، آرماتور بندی محل مورد نظر باید به تأیید دستگاه نظارت برسد. پـس از کنترل دقيق شبکه آرماتـوربندي اجازه ريختن بتن فونداسيون صادر می شود.
بـالاي آن قسمت از قالب ها و فونداسيون که ناگزير به عبور و مرور جهت بتن ریزی هستیم، باید از  تخته الـوار قرار داد تا رفت و آمد میسّر گردد و از آسيب احتمالي به قالب ها و نیز جابجایی شـدن آرماتورهاي فونداسيون جلوگيري به عمل آید. قابل ذکر است کـه همواره در طول بتن ريزي باید از  دستگاه ويبراتور(لرزاننده ) جهت خارج کردن هوای داخل بتن استفاده شود تا از پوکي بتن جلوگيري بـه عمل آید. لرزاننده باید به صورت عمودی و در فواصل یکنواخت به داخل بتن فرو برده شود و از خواباندن لرزاننده به صورت مایل یا افقی پرهیز گردد.
پس از پايان عمليات بتن ريزي و با توجه به هواي منطقه، مراقبت هاي ويژه اي باید از بتن انجام داد و معمولا بعد از حدودا چهار الي پنج ساعت از پايان کار به محل بتن ريزي شده آب می دهند.
اين کار بـا تـوجه بــه هواي منطقه براي عمل آوري بتن از اهميت فوق العاده اي برخوردار است.عمل آوری بتن در مناطق مختلف ضوابط خاص خود را دارد.
 
حداقل مدت نگهداری بتن در قالب و همچنین بارگذاری بعد از اتمام بتن ریزی 7 روز و حداکثر 14 روز است، که بستگی به آب و هوای محل دارد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





: مرتبه
[ پنج شنبه 21 بهمن 1389برچسب:, ] [ 15:28 ] [ علی رحیم پور ]
درباره وبلاگ

سلام به وبلاگ خودتون خوش آمدید هدفم از ایجاد این وبلاگ تبادل اطلاعاته و حاضر به هر نوع همکاری در زمینه ی رشته عمران هستم.لطفا با نظرات و پیشنهاداتتون بنده رو در اداره ی این وبلاگ یاری کنید. Hi, welcome to your blog, Goal of creating this blog is to share information. I am ready to any cooperation in the field of Civil, Please help me with your comments and suggestions to manage this blog.
امکانات وب